CuraMare

  • CuraMare
    Dirksland
  • Klant van AFAS & Oranje Consultancy

  • 3400 medewerkers

  • Doelstelling organisatie in één zin
    Zorg met hart en ziel

In gesprek met Diana Kievit en Wyo Bruggeman van CuraMare

"Oranje durft de vinger op de juiste plek te leggen

Op Zorgkaart Nederland wordt CuraMare gewaardeerd met een 8,6. CuraMare is de grootste zorgaanbieder op Goeree-Overflakkee. De betrokkenheid van de mensen op het Zuid-Hollandse eiland bij het ziekenhuis, de woonzorglocaties en de thuiszorg is groot. De bewoners hebben het gevoel van ‘dit is van ons, daar moeten we goed voor zorgen’. De locaties staan – meer of minder – midden in de dorpskernen en vervullen zo een centrale rol.

Pittige AFAS-jaren

In 2021 startte CuraMare met AFAS. ‘We hadden wel even buikpijn bij de livegang, dan komt er toch nog veel boven water, niet alles liep meteen goed. In totaal werken we voor 8 organisaties, met 4 verschillende CAO’s. Dat is voor AFAS echt wel een uitdaging. We hebben na de live-gang een pittige tijd gehad, met elkaar wennen aan AFAS en ook alle kinderziektes eruit halen’, aldus Diana Kievit.

Nieuwbouw
Wyo Bruggeman vertelt over de nieuwbouw en de laatste ontwikkelingen. ‘Wij werken in het Centraal Kantoor, zo noemen we dat, voor de ondersteunende diensten. Het Centraal Kantoor ligt naast het ziekenhuis. Een gedeelte van het Centraal Kantoor is nu bij het ziekenhuis getrokken, waar de bloedafname van het laboratorium is gehuisvest.’

Wennen
Het werken met AFAS was wennen. ‘Waar we wel heel blij mee zijn is de salarisverwerking, dat gaat echt veel beter in het nieuwe systeem. Dat werkt heel prettig.’ Diana Kievit licht toe: ‘Er zitten mooie dingen bij, bijvoorbeeld het digitaal ondertekenen. We kunnen nu ook makkelijker bepaalde workflows aanpassen, wat in ons oude systeem lastiger was. Maar niet alles wat handig is of wat je bedenkt is in AFAS in te regelen.’

Blij
Diana blikt terug op die eerste periode van de livegang: ‘Op een gegeven moment komt er zoveel op je af. Je hebt geen idee waar te beginnen en je bent nog aan het ontdekken hoe zaken werken terwijl de stroom aan flows gewoon binnenkomt.’ We waren blij toen Oranje Consultancy hier de eerste keer kwam en met ons meedacht en oplossingen aanbracht. In de kerstvakantie zijn ze zelfs even gekomen om ons te helpen.

Hulp
‘We werken graag met Oranje’, vertelt Diana: ‘Ik weet nog wel toen we de eerste contacten met Hans hadden, dat er gelijk een klik was, je voelt je gehoord en gesteund. Met Oranje werk je samen omdat zij jouw probleem niet alleen zien maar vooral ook erkennen. Het gaat er ons niet per se om dat alles wat we bedenken moet kunnen, maar dat ze meedenken, dat ze het durven zeggen als iets niet kan, en vervolgens uitzoeken wat wél kan. Ze weten veel, ze weten hoe AFAS gebouwd is, het zijn niet zomaar consultants, ze zijn ook kritisch, zo van waarom werkt dit niet? Je ziet ze denken, ze durven de vinger op de juiste plek leggen, en dan toch weer positief afsluiten.’

Declaraties
Wyo vertelt over hoe het werkt bij de salarisadministratie: ‘We hebben maandelijks één dag een Oranje Consultant over de vloer om alles op orde te houden of om even sparren, hoe zouden we dit of dat kunnen aanvliegen, en om lopende zaken op te lossen. Dit jaar zijn we begonnen met het digitaliseren van onze checklist salarisverwerking, en verder zijn we met Oranje bezig met het verbeteren van het automatische goedkeuringsproces van de declaraties en het optimaliseren van de werkgeversverklaring. Het leuke is dan toch ook de band die je met elkaar krijgt, dat persoonlijke, de grappen die je samen maakt.’

Ecologische voetafdruk
Er staat nog van alles op stapel, zo vertelt Wyo: ‘We zijn ook bezig met de voorbereidingen van de WPM, de Wet Werkgebonden Personenmobiliteit. Deze wet gaat op 1 januari 2024 in, een verplichting voor werkgevers met meer dan 100 medewerkers. We moeten registeren op welke manier de werknemers naar hun werk gaan en hoe zij hun zakelijke reizen doen om te kunnen bepalen wat de ecologische voetafdruk is. Dat moeten we in kaart brengen, daar zijn we nu mee bezig, wat trouwens nog niet eens zo makkelijk is.’

Key-user
‘Het key-userschap is erg leuk’, zegt Wyo, ‘Het houdt je scherp. De kunst is om alles zo eenvoudig mogelijk in AFAS te laten verlopen. Je bent echt aan het nadenken over bijvoorbeeld zo’n declaratieproces, hoe loopt dat precies, waar moet je allemaal aan denken.’ Diana vult aan: Het fijne is dat ik met AFAS veel dingen kan terugzien, ik kan flows volgen, ik weet nu waar het ergens hangt. Ik heb nu door hoe het systeem werkt, AFAS is een generiek systeem en met onze 8 organisaties past dat niet altijd en dan is het fijn om samen met Oranje oplossingen te verzinnen die werkbaar zijn, dat is leuk.’

 

Laatste klantverhalen