ADRZ

  • ADRZ
    Zeeland
  • Klant van AFAS & Oranje Consultancy
  • 2100+ medewerkers
  • Klant van Afas sinds 
    2023

 

Interview met Ronald la Grand & Remco van de Braak

'Slimmer werken in de zorg: zo doet ADRZ dat'

Het Admiraal De Ruyter Ziekenhuis (ADRZ) is een grote Zeeuwse zorgorganisatie. Met ruim 2.100 medewerkers biedt het ziekenhuis specialistische zorg vanuit locaties in Goes, Vlissingen en Zierikzee. Binnen ADRZ houden Ronald la Grand en Remco van de Braak zich als functioneel beheerders bezig met de inrichting en optimalisatie van AFAS. Sinds 2023 werken zij daarbij samen met Oranje Consultancy. 

Een soepele overstap naar AFAS

In 2023 startte ADRZ met de implementatie van AFAS HR, gevolgd door het ERP-systeem begin 2024. ‘Dat was een enorm traject,’ vertelt Ronald. ‘Naast ons reguliere werk waren we fulltime bezig met de implementatie. Toen hadden we echt hulp nodig.’ De keuze voor Oranje lag voor de hand. ‘De samenwerking op HR-gebied was goed bevallen,’ zegt Remco. ‘Dus toen we met ERP aan de slag gingen, was het logisch om dat met dezelfde partij te doen.’ 

Sparringpartner met kennis van de zorg 

AFAS biedt veel mogelijkheden, maar dat vraagt ook om kennis en ervaring. Ronald: ‘De leercurve is steil. We hebben veel geleerd door het gewoon te doen, maar merkten dat we behoefte hadden aan iemand die met ons meedacht. Oranje is voor ons echt een sparringpartner. Ze denken mee, brengen kennis uit andere zorgorganisaties mee en signaleren dingen voordat ze misgaan.’ 

Remco noemt een voorbeeld: ‘We hadden een complex vraagstuk rond koppelingen via U-turn. Zonder de hulp van Jos Willemsen van Oranje waren we daar niet uitgekomen. Hij wist het in twee dagen werkend te krijgen, terwijl het ons veel meer tijd had gekost.’ 

Efficiëntie en draagvlak  

De samenwerking levert niet alleen tijdswinst op, maar ook draagvlak. ‘Vreemde ogen dwingen,’ zegt Ronald. ‘Als een ervaren consultant van Oranje iets adviseert, wordt dat intern sneller geaccepteerd. Het helpt echt in de besluitvorming.’ 

Daarnaast is de samenwerking laagdrempelig. Remco: ‘Het is geen uurtje-factuurtje mentaliteit. Ook buiten de ingeplande dagen kunnen we altijd even bellen of mailen. Die flexibiliteit maakt het verschil.’ 

Innovatie en plezier 

ADRZ blijft in samenwerking met Oranje het systeem verbeteren. ‘We willen vooruit, maar in een drukke organisatie kom je daar niet altijd aan toe,’ zegt Ronald. ‘Samen met Oranje zorgen we ervoor dat we nieuwe functionaliteiten ook echt gaan gebruiken.’ 

Op de vraag welke kernwaarde van Oranje het beste past, antwoorden beiden direct: innovatie en plezier. ‘Je komt met Oranje echt verder,’ zegt Remco. ‘En het samenwerken is gewoon leuk. Tussendoor kunnen we lachen, daarna gaat de focus weer vol aan.’ 

Vooruitblik 

ADRZ kijkt vooruit naar verdere digitalisering. ‘Als we dat goed doen, profiteren onze patiënten daar ook van. Daar doen we het uiteindelijk voor. De hulp van Oranje kunnen we daarbij niet missen,’ besluit hij. 

 

Laatste klantverhalen